mandag den 20. februar 2012

Fastalavnsboller (:

I går fik jeg lavet en potion fastalavnsboller, fandt en virkelig god opskrift.. De er ikke så søde, så man er helt færdig efter man har spist en, hvilket jeg synes at fastalavnsboller hurtigt kan blive..
Opskrift på 12 fastalavnsboller

300 g mel
75 g smør
1 ½ dl mælk
30 g gær
1 æg
50 g sukker

Fyld:
75 g revet Marcipan
75 g flormelis
75 g smør

Mel og smør smuldres sammen. Gæren røres ud i mælken og tilsættes sammen med de øvrige ingredienser. Dejen æltes godt sammen, og sættes til hævning i en halv time.

Fyldet laves:
marcipan, flormelis og smør røres godt sammen.

Dejen slåes ned og formes til boller. Rul dem ud til cirkler. Læg 1 tsk./ca. 10 g fyld på hver cirkel. Luk dejen sammen om fyldet, rul dem forsigt så de bliver flotte runde (sørg for at få lukket bollen godt sammen om fyldet, ellers løber det ud når den bages. Sæt bollerne på en bageplade med samlingen nederst. Pensl med æg. Lad dem hæve i 30 min. Bages ved 225 grader til de er gyldenbrune.

Jeg pyntede mine af med almindeligt hvid glasur :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom endelig med en kommentar :)