tirsdag den 6. november 2012

Grissini

i sidste uge bagte jeg grissini for første gang, jeg synes at det er lidt lækkert og en nem lille snack, når sulten melder sig :) jeg lavede dem meget tynde da jeg synes at det er den bedste løsning :)



30-40 stænger afhængig af længden og tykkelsen :)

20 gram gær
5 dl lunt vand
2 spsk. olivenolie
1 spsk. salt
500 gram hvedemel
250 gram af en valgfri grov mel

Opløs gæren i vand, olie og salt, og tilsæt derefter mel. dejen æltes godt igennem og lægges til hævning med et viskestykke over i 30 til 60 minutter. rul nu tynde stænger af dejen og læg dem på en bageplade med bagepapir, pensel dem evt. med lidt æg og drys sesam eller anden topping over dym. Lad dem efterhæve i 30 minutter, og bag dem ved 200 grader i 20.30 minutter, hold øje med stængerne, da bagetiden afhænger af tykkelsen på dine stænger, de skal være helt sprøde, og må ikke give efter når du trykker på dem med en finger. lad dem køle på en rist, server dam med din yndlings dip eller måske noget ost.


> Da jeg var nået halvvejs gennem dejen, må jeg indrømme at jeg mistede tålmodigheden lidt, så jeg blandede en god håndfuld græskarkerner i dejen, formede det til et flutes, og bagte det til det var godt sprødt og gav en hul lyd når jeg bankede på bagsiden af brødet. dette brød blev super lækkert, og det kan bestemt anbefales :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom endelig med en kommentar :)